Milan Festival groot succes

Vrijdag 31 juli kwam het geheel iets rustiger op gang dan normaal. Een klein beetje zorgen makend kwam de organisatie al snel tot de conclusie dat het gros van de bezoekers haar geld en energie spaarden voor de twee dagen die komen zouden met de grote indiase acts. Opgelucht waren zij toen bleek dat dit inderdaad het geval was toen zaterdag ongeveer 35000 mensen al juichend genoten van de mooie show. In vol chique ornaat waren zij naar het festival gekomen, terwijl zij vroeger in hun dagelijkse kloffie kwamen voor de heerlijke hap en het koude pilsje.

Ook zondag bleek het een gekkenhuis te worden en kon met niet rustig meer het terrein bewandelen. Het is nog steeds geen parkpop, maar daar moet het ook niet naar streven. Met een bezoekersaantal van 60.000 tot 70.000 en een megasfeer mag er niet geklaagd worden. Vooral de enigzins amateuristisch aandoende kramen maken het festival tot wat het is, namelijk een grote exotische markt met bijzondere optredens, shows en muziekoptredens.

Voor de kleintjes was er ditmaal een kiddyland neergezet, kregen de ouderen onderdak in een ietwat sfeerloze doch droge warme tent, en konden de jongeren losgaan op de grote kermis die zich op het terrein bevond. Voor eenieder wat wils.

Toch biedt het festival meer dan entertainment, eten, drinken, muziek, markt, kermis, kinderland en gekkigheid alleen. In de kunst en cultuurtent werd aandacht besteed aan werkgelegenheid, gezondheid en cultuur. Samen met de Diabetesvereniging Nederland boodt Eli Lilly Nederland de bezoekers de mogelijkheid om hun bloeddruk, BMI en suikerspiegel te meten. Tevens kregen de mensen advies over gezondkoken van de Nederlandse hartstichting en waren er tal van andere initiatieven.

Het festival zou een must moeten zijn voor iedere fan van goede sfeer, heerlijk eten, folkloristische, klassieke en moderne Indiase en surinaamse muziek, en het zuiderpark. Volgend jaar wordt het evenement wederom georganiseerd en zal ook Buzz-E weer van de partij zijn.

"Milan Zuiderpak is misschien nog niet waar het zijn moet met het oog op professionaliteit vergeleken met andere evenementen, maar op het gebied van sfeer, gezelligheid en saamhorigheid loopt het evenement wel degelijk voorop", aldus Desh Ramnath van Buzz-E. "Ook in de aankomende jaren wil Buzz-E graag een bijdrage leveren aan de verbetering op organisatorisch vlak, maar wil daarbij voorkomen dat het evenement haar karakter en uitstraling verliest. Dit kan alleen stapje voor stapje en beetje bij beetje. Maar laten we ook realistisch blijven, het publiek geniet in volle tuigen van het evenement, de programmering, de sfeer en ambiance, het zuiderpark en Den Haag. Dat is toch uiteindelijk wat we allemaal willen. Zelf zie ik graag iets meer diversiteit in publiek kwa afkomst, inkomen en leeftijd. Maar ook dat zal in de nabije toekomst zeker gebeuren".

Voor meer informatie over het Milan Zuiderpark kijk dan op www.milanzuiderpark.nl of wilt u ook sponsoren, bijdragen, doneren of investeren neem dan contact op met info@buzz-e.nl